Finnair Oy

PL 15, 01053 Finnair, http://www.finnair.fi

puh. 09-81 881, 09-818 800 (puhelinmyynti), 09-818 808 (Business -luokan varaukset),

09-818 500 (aikataulut ja saapuvat lennot), 09-818 8300 ( Finnair Blue Line 24h, automaattinen puhelinpalvelu äänitaajuusnäppäinpuhelimella), 09-818 800 ( lipunmyyntitoimistot), 09-818 711 ( matkavaraukset, Eurooppa ), 09-818 733 ( matkavaraukset, Kaukoitä), 09-818 744 ( matkavaraukset, Amerikka), 09-818 7600 ( ryhmämyynti) ja 09-818 7500 ( lipputoimisto ma-pe klo 9 -16.30).

Finnair oli vuoteen 1968 Aero Oy. Suomalainen valtioenemmistöinen (valtiolla osakkeista 76%) lentoyhtiö, perustettu 1923. Konserniin kuuluu myös Karair, Finnaviation ja Aurinkomatkat. Nykyisin reittiliikennettä kotimaan lisäksi Eurooppaan, Yhdysvaltoihin, Kaukoitään ja Afrikkaan. Finnairilla on myös 4-10 paikkaisia liikelentokoneita tilauslentoja varten ja Finnairilla on normaaleja tilauslentokohteita (n. 50 kpl). Matkustajia 1988 noin 5 miljoonaa. Liikevaihto (1987-88) 4287 milj. mk ja vuonna 1991 noin 559 miljoonaa markkaa.

Pyrki vuonna 1993 yhteistyöhön Lufhansan kanssa.

Yhtiön historiaa :

Finnair Oy, aluksi Aero Oy nimisenä, perustettiin 1.11.1923 ja se aloitti toimintansa 20.3.1924 yhdellä Junkers F 13 -koneella, joka vei neitsytlennolla 162 kg postia Helsingistä Tallinnaan. Koneessa oli neljä matkustajapaikkaa ja kone saavutti noin 120 km:n tuntinopeuden. Aluksi lähdöt tapahtuivat Helsingin Kaivopuiston rannasta jäältä ja vedestä. Ensimmäisenä toimintavuotenaan 1924 Aero kuljetti 269 matkustajaa. Ensimmäisen suomalaisen lentäjänsä, Gunnar Lihrin Aero palkkasi kesällä 1924. Silloin Aerolla oli 7 ihmisen henkilökunta. Vuonna 1925 Aero järjesti 833 yleisölentoa. Vuonna 1927 Aero liittyi IATAan. Elokuussa 1929 Aeron perustaja Bruno Lucander kuoli ja hänen seuraajakseen valittiin diplomi-insinööri Gunnar Ståhle. Vuoden 1929 lopulla oli Aerolla jo neljä Junkers 13a ja yksi G 24. Vuonna 1932 heinäkuun ensimmäisenä päivänä Aero sai liikenteeseen Junkers Ju 52/3m -koneen. Vuosina 1932-42 Aerolla oli käytössään viisi tämäntyyppistä konetta. Suomen ensimmäinen siviililentoasema avattiin Turun Artukaisiin 8.9.1935, Tukholmaan 23.5.1936 ja Helsingin Malmille joulukuussa 1936 (vihkiminen tapahtui virallisesti vasta toukokuussa 1938).

Lucanderin ja Ståhlen jälkeen Aeron/Finnairin toimitusjohtajina olivat mm. C.J.Ehrnrooth, Uolevi Raade, Leonard Grandell, Gunnar Korhonen. Vuonna 1952 Aero kuljetti

yli 100 000 matkustajaa ja siirtyi nykyiselle Helsigin-Vantaan lentoasemalle olympialaisliikenteen myötäilemänä. Yhtiön Convair-koneet tulivat vuonna 1953, jolloin markkinoinnissa otettiin käyttöön myös Finnair -nimi. Yhtiön nimi säilyi kuitenkin vielä vuoteen 1968 Aero Oy:nä. Aeron Finnairin Caravelle -suihkukoneet tulivat liikenteeseen vuonna 1960. Finnairin ilmailumuseo avattiin 1.1.1964. Vuonna 1966 aloitti liikennöinnin ensimmäinen nelimoottorinen DC-8-62CF välillä Kööpenhamina - Amsterdam - New York. Finnairin kolmas DC-8 otettiin käyttöön joulukuussa 1970, yhdeksäs DC-9-10 otettiin käyttöön lokakuussa 1974 ja ensimmäinen laajarunkoinen DC-10-30 aloitti lentonsa 27.3.1975. Finnairin kalustoa on sen jälkeenkin uudistettu jatkuvasti. Vuonna 1982 Finnairilla oli yhteensä 35 lentokonetta ja 5487 ihmisen henkilökunta. Vuonna 1983 Finnair kuljetti kaikkiaan 3 299 600 matkustajaa, joista ulkomaanlennoilla

1 119 800 matkustajaa, kotimaanlennoilla 1 668 500 matkustajaa ja tilauslennoilla

511 300 matkustajaa. Finnairin tytäryhtiöitä ovat mm. Aurinkomatkat ja Finnmatkat.

Finnair ilmoitti loppuvuodesta 1988 hankkivansa lähivuosina ainakin neljä MD-11-suurkonetta yhdysvaltalaiselta McDonnell Douglas -yhtymältä. Suomen suurin matkustajakone on Finnairin MD-11. Sen pituus on 61,2 m, siipien kärkiväli 51,7 m, suurin paikkaluku 365-403 ja suurin matkanopeus 910 km/h. MD-80-sarjan ja DC-9 -koneiden keskinopeus on 825 km/h, DC 10:n 890 km/h, ATR-72:n 520 km/h ja ATR 42:n 470 km/h. Pisin välilaskuton reittilento on 8718 km Helsinki-San Fransico välillä. Kestoltaan pisin reittilento lennetään Helsingistä Miamiin 11 tunnissa. (8322 km). Finnairin pisin välilaskuton Euroopan reittilento on Helsingistä Lissaboniin. Matkan pituus on 3363 km ja kesto 5 tuntia. Suomen suurin lentokonehalli on Helsinki-Vantaa lentoasemalla Finnairin Leko 7 -halli, joka on mitoiltaan 245 x 126 m. Sen tilavuus on 1 065 000 kuutiometriä.

Ks. myös Finnait-yhtiöön kuuluvan Kar-Air Oy:n historiasta .

Tämä pedagogi.fi blogi on asennettu palvelimelle, jota ylläpitää konkarit.net - Koulutusalan konkarien verkko