Suomi9000 sisällysluettelo

Sillat

Sillat

Suomenn vanhin yhä käytössä oleva silta on 1777 rakennettu Espoon kartanon yksiaukkoinen harmaakraniittinen holvisilta. Sen vapaa aukko on 2,7 m. Silta oli aikanaan osa Kuninkaan- eli Suurta rantatietä (Turku-Viipuri). Tällä vuosikymmenellä sillan tasausviivaa nostettiin betonilla, mutta Espoon kaupunki aikoo entistää sillan. Vanhin puinen tukiansassilta lienee Oulun läänin Pyhäjoen kuntaan 1837 rakennettu Eteläkylän isosilta. Kalliolle perustettu silta on 77,5 m pitkä ja 5,8 m leveä. Sillasta tuli museosilta 6.1.1987.

Suomen suurin riippusilta on Paraisten Kirjalansalmen silta, jonka jänneväli on 220 m. Se valmistui vuonna 1963. Leppävirran sillan alikulkukorkeus on vedenpinnasta mitattuna 26 m. Suomen pisin silta on 1993 valmistunut Ruotsalaisen järven ylittävä yksipyloninen, vinoköysityyppinen Tähtiniemen maantiesilta. Se on 924 metrin pituinen maatuet mukaanluettuna. Sillan pisimmät jännevälit ovat 165 m ja 127 m. Pylonin huippu on 105 metrin korkeudella vedenpinnasta.

Suomen pisin jänneväli, 250 m, on Vaasan edustalle rakennetussa Raippaluodon sillassa, joka rakennettiin vuosina 1995-1997. Sillan kokonaispituudeksi maatukineen tuli 1045 m, eli se oli valmistuessaan Suomen pisin silta. Suomen pisin rautatiesilta on kaksiraiteinen Mätäjoen eli Piijoen silta Kannelmäen aseman pohjoispuolell Helsinki - Vantaankoski -radalla. Sen pituus laakerilta toiselle on 542,5 m, maatukineen 560 m. Yksiraiteisista pisin on Markkulan silta Korpilahdella Jämsä-Jyväskylä -radalla. Pituus on laakerilta toiselle mitattuna 416 m, maatukineen 432 m.

Mäntyharjun Vihantasalmen uusi silta valtatie viitosella (avaus vuoden 1999 syksyllä) on varsin erikoinen silta. Se oli valmistuessaan maailman suurin puusilta. Sillan kokonaispituus on 182 metriä, ajoradan leveys 11 metriä ja kevyen liikenteen väylän leveys 3 metriä. Sillan alikulkukorkeus ylimmästä vedenkorkeudesa mitattuna 4,05 metriä. Etäisyys vedenpinnasta sillan korkeimpaan huippuun vastaa 11-kerroksista asuintaloa. Sillan päällysrakenteissa on puurakenteita kaikkiaan 1050 kuutiometriä ja betonia 780 kuutiometriä. Alusrakenteissa on teräsbetonipaaluja 300 metriä ja betonia 2400 kuutiometriä. Sillan kokonaiskustannukset siltaan liittyvine tie- ym. töineen olivat 33,1 miljoonaa markkaa. Sillan kestovaatimuksena on 100 vuotta. Sillan on suunnitellut Insinööritoimisto Rantakokko & Co Oy. Sillan urakoi YIT-Yhtymä Oy puurakennetoimittajanaan Vierumäen Teollisuus Oy ja teräsrakennetoimittajanaan Terästyöpaja Oy.

Tämä sivusto on asennettu palvelimelle, jota ylläpitää Compuline Oy Virtuaali.akatemia