Suomi9000 sisällysluettelo

Tieliikenne / automme

Tieliikenne / automme

Uusi Suometar kirjoitti 19.4.1869 Jokioisten ruukin omistajan C. Brehmerin teettäneen itselleen Suomen ensimmäisen polkupyörän. Suomen ensimmäisestä moottoripyörästä löytyy maininta vuodelta 1895. Sipoolainen 15-vuotias Markus Ström (s.13.5.1979) ajoi Peugeot Fox 183-FBE -mopedilla 9.7. - 10.7.1994 Espoosta Utsjoelle 34 tunnissa 18 minuutissa. Mopedi kulutti 1310 km matkalla hiukan alle 2 litraa / 100 km:llä. Keskinopeus oli noin 38 mk / h.

Suomessa ensimmäisenä autoilleena henkilönä voidaan pitää Sven R. Schmidtiä, joka körötteli 1899 yhtiönsä autolla. Seuraavana vuonna saatiin Suomeen ensimmäinen Georges Richard -merkkinen automobiili. 1900-luvun alkuvuosikymmenien ajoista on autot kehittyneet valtavan askeleen. Vuonna 1995 tamperelaisten teekkareiden valmistama Remmi -ajokki kulki Pisaralla Pisimmälle kilpailussa Nokialla 13.8.1995 erittäin taloudellisesti. Munanmuotoinen hiili-, lasi- ja aramidikuiduista rakennettu Remmi kuljettajanaan Heikki Mäenpää käytti ainoastaan 0,0624 litraa / 100 km (1603 km / litra).

Suomen tieliikenteen tunnus on FIN . Suomessa oli yleisiä teitä jo 1970-luvun lopulla yli 74 000 km, joista silloin oli päällystettyjä 43 %. Sen jälkeen yleisten teiden kokonaispituus ei ole juuri merkittävästi kasvanut. Tieverkoston parannukset ovat keskittyneet teiden kuntoon ja laatuun eikä määrään. Suomessa oli 31.12.1994 yhteensä 77 644 km yleisiä teitä. Suomen pisin tie on 1258 km pitkä nelostie (E75) Helsinki - Karigasniemi. Pisin yhtäjaksoinen moottoriväylä on syksyllä 1988 kokonaisuudessaan käyttöönotettu 117 km pitkä tie Helsingistä Heinolaan Vierumäelle. Suomen vilkasliikenteisin tie on Länsiväylä Helsingistä Espooseen, missä kulki 1991 keskimäärin 62 000 autoa vuorokaudessa.

Suomen tavaraliikenteestä tieliikenteen osuus on noin 58 % ja henkilöliikenteestä 92 %. Lauttoja on vielä useita kymmeniä sekä saaristossa että sisävesien varrella. Suomessa oli vuonna 1984 tarkalleen 1 473 975 rekisteröityä henkilöautoa. Samana vuonna Suomeen saapui noin 1,7 miljoonaa autoa, joista valtaosa ruotsalaisia. Vuonna 1996 Suomessa on luokiteltuna noin 8600 km valtateitä, 4500 km kantateitä, 12700 km seututeitä ja 52000 km yhdysteitä.

Suomen ensimmäinen linja-auto hankittiin Uuteenkaupunkiin vuonna 1905 ja säännölliset linja-autovuorot Turkuun aloitettiin 1906, mutta epävarmana matkantekona ja siten kannattamattomana toiminta siirrettiin Turun linja-autoliikenteeksi kaupunkialueella. Suomen seuraavat linja-autot hankittiin Kotkaan (vuodesta 1913) ja Mäntsälään. Ensimmäinen maailmansota keskeytti linja-autoliikenteen ja vasta vuonna 1920 tehtiin uusia yrityksiä, mm. Tampereella ja Viipurissa, linja-autoliikenteen aloittamiseksi. Postilaitos aloitti ensimmäisen linja-autolinjansa vuonna 1921.

Kuljetusliike SE Mäkisen toukokuussa 1979 liikenteeseen ottamalla Volvo 245 GLD (ALU-599) henkilöautolla oli 27.6.1995 mennessä ajettu 2 330 200 km. Sillä on kuljetettu sanomalehtiä ammattiliikenteessä seitsemänä päivänä viikossa. Matkaa kertyi parhaimmillaan 450 kilometriä vuorokaudessa. Painavin Suomessa liikkunut kuorma on ollut 780 tn, kun Raskaskuljetus Helminen Oy (Pori) kuljetti laivan perälohkoa Rauma-Repolan Mäntyluodon tehtailla 6.7.1989. Kuljetuksen kokonaispaino oli 1020 tn. Pisin raskaskuljetus Suomessa on ollut 1100 km Mäntyluodosta Ivaloon ja Neuvostoliiton rajalle Virtaniemeen Kuljetusliike Jukka Silvasti Oy (Jyväskylä) kuljettamat malmirummun osat tammikuussa 1989. Kaksi suurinta osaa painoivat 75 tn kappale ja niiden leveys oli 7,5 m ja korkeus 4 m. Yhden kappaleen kuljetus kesti viikon. Kuljetuksen kokonaispaino oli 110 tn ja keskinopeus 25 km/h.

Vuonna 1950 maassamme oli 7 henkilöautoa 1000 asukasta kohden, vuonna 1960 luku oli 41, vuonna 1970 luku oli jo 155 ja vuonna 1982 Suomessa oli 279 henkilöautoa 1000 asukasta kohti. Tuolloin kaupungeissamme oli 59,7 % henkilöautokannastamme. Asukaslukuun suhteutettuna eniten henkilöautoja oli vuonna 1982 Ahvenanmaalla ja vähiten Kuopion läänissä. Lukumäärällisesti oli autoja eniten Uudellamaalla. Suomessa oli vuoden 1994 lopussa 1 859 987 rekisteröityä henkilöautoa ja 46 490 kuorma-autoa.

Pisin suomalainen auto on 21,9 m pitkä Cadillac Eldorado (1982). Sen on suunnitellut Heikki Reijonen ja rakentanut Walt Kurozynski (Kalifornia, USA). Tasavallan presidentin käytössä olleiden vuosien 1979 ja 1984 mallia olleiden Cadillac Fleetwood Limousine -henkilöautojen pituus on 6,2 m.

Suomessa on yli 1,6 miljoonaa henkilöautoa ja koko autokanta on 1,8 miljoonaa autoa.

Vuonna 1983 Suomen koko autokannasta, joka oli tuolloin 1,532 miljoonaa autoa, oli eniten japanilaisia (371 759) autoja. Länsi-Saksalaisia autoja oli lähes yhtä paljon eli 371 611 autoa. Vuonna 1983 Suomen teillä oli kolmanneksi eniten sellaisia autoja, joiden valmistusmaa oli Suomi. Suomessa valmistettuja autoja liikkui vuonna 1983 teillämme 138 897 autoa. Lähes samanverran oli maassamme englantilaisia autoja ja seuraavina tulivat yli 100 000:n automäärissä olivat neuvostoliittolaiset ja ruotsalaiset autot. Edellä mainittujen autojen valmistusmaiden lisäksi oli Suomessa noin 70 000 -

80 000 autoa sekä italiasta että ranskasta ja runsaat 43 000 espanjalaisvalmisteista autoa sekä vajaat 20 000 "jenkkirautaa". Lisäksi muissa maissa valmistettuja autoja oli teillämme yhteensä noin 89 000 autoa. Noin 1,5 miljoonan auton autokannastamme oli vuonna 1983 henkilöautoja 1,352 miljoonaa, kuorma-autoja noin 53 000, linja-autoja yli

9 000, pakettiautoja vajaat 109 000 ja erikoisautoja noin 10 000 kpl. Suomeen tuotiin vuoden 1983 lopulla peräti 615 erilaista henkilöautomallia ja maahantuojia oli 17.

Suomen teillä liikkuu myös runsaasti ulkomaisia autoja. Vuonna 1983 oli teillämme liikenteessä yhteensä 1,679 miljoonaa ulkomaiden rekisterissä olevaa autoa ja esimerkiksi vuonna 1984 Suomeen saapui 1 402 645 ruotsalaista, 260 749 norjalaista, 31 059 saksalaista, 4 098 alankomaalaista, 3 994 ranskalaista, 3 535 italialaista,

3 457 tanskalaista, 3 165 sveitsiläistä, 1 962 iso-britannialaista, 1 577 itävaltalaista,

1 055 neuvostoliittolaista, 950 belgialaista ja 1 523 muunmaalaista autoa eli yhteensä kaiken kaikkiaan 1 719 769 ulkomailla rekisteröityä autoa. Koti- ja ulkomaisten autokantojen yhteismäärä Suomessa tapahtuneessa tieliikenteessämme oli vuonna 1983 yhteensä 3,211 miljoonaa autoa.

Suomen ensimmäiset liikennevalot otettiin Helsingissä käyttön 4.11.1951. Maailman ensimmäinen automaattinen sääasema aloitti 10.9.1977 toimintansa Helsingin-Turun moottoritiellä. Porin ja Joensuun välinen ns. Järvi-Suomen tie vihittiin 5.10.1978 käyttöön. Vuonna 1981 oli Suomessa 1,279 miljoonaa henkilöautoa, mikä merkitsi 3,9 henkeä jokaista henkilöautoa kohden. Brasiliassa oli tuolloin 80,8 henkilöä jokaista henkilöautoa kohden, Etelä-Afrikassa 12,6 ja argentiinassa 8,5 henkilöä autoa kohden. Englannissa oli vastaavana ajankohtana 15,633 miljoonaa autoa, mikä merkitsi 3,6 henkeä yhtä henkilöautoa kohden. Yhdysvalloissa oli tuolloin maailman suurin autotiheys eli 1,8 henkilöä jokaista henkilöautoa kohden.

Vuonna 1983 oli autoistamme rekisteröity Helsingin seudulle vajaat 150 000 autoa ja muualle Uudellemaalle runsaat 220 000 autoa. Silloisen Turun ja Porin läänin alueella on autorekisterissä runsaat 250 000 autoa, joista henkilöautoja vajaat 220 000 autoa. Entiseen Vaasan lääniin oli rekisteröity runsaat 160 000 autoa ja Hämeeseen vajaat

220 000 autoa. Oulun lääniin oli rekisteröity noin 136 000 autoa ja Lappiin vajaat 65 000 autoa. Kymessä huristeli runsaat 108 000 autoa, Mikkelin seudulla runsaat 65 000 autoa, Kuopion seudulla noin 76 000 autoa ja Keski-Suomessa noin 77 000 autoa. Pohjois-Karjalan maanteillä liikkui vajaat 57 000 autoa.

Ajoneuvojen vuorokautiset liikennemäärät ylittävät 1000 auton liikennemäärän pääteillä koko pääkaupunkiseudulla ja sieltä Tampereelle ja Lahteen asti leviävillä alueilla sekä mm. Kouvola-Kuusankoski-Anjalankoski-Kotka-alueella, Imatra-Lappeenranta-alueella, Turun, Pori-Rauman, Jyväskylän, Kuopion, mikkelin, Oulun, Rovaniemen, Kemi-Tornion, Seinäjoen ja Vaasan seuduilla.

Suomen teillä sattui vuonna 1989 yli 49 500 onnettomuutta, joissa kuoli noin 750 ja loukkaantui lähes 13 000 ihmistä. Liikennekuolemat lisääntyivät edellisestä vuodesta noin sadalla. Poliisi tarkasti vuonna 1989 noin 1,6 miljoonaa autoa ja joutui tekemään lähes 72 500 tieliikennerikosilmoitusta, antamaan yli 250 000 rangaistusvaatimusilmoitusta, noin 67 600 rikesakkoa, yli 3300 ylikuormausmaksua ja yli 700 000 huomautusta. Onnettomuuksista aiheutui lähes 11 mrd markan kustannukset.

Ks. myös seuraavista aihepiireistä : Ajaminen Autolla ulkomaille

Autot Autoteollisuus Auto/TV/Puhelin/1000 as Erityisajoneuvot

Huoltoasemat Kotimaan linja-automatkailu Kuljetuskalustokehitys

Liikenneonnettomuudet Matkailu Merenkulku / satamat

Moottoritiet/Eurooppa Sillat Suomen Autoliitto

Suomen henkilöliikenne Suomen liikenneverkko

Suomen tavaraliikenne Tieliikennemelu Välimatkat

Tämä sivusto on asennettu palvelimelle, jota ylläpitää Compuline Oy Virtuaali.akatemia