Kotimaan vesimatkailu

Sisävesiliikenteen ja järvimatkailun kehittäminen on katsottu matkailullisesti tärkeäksi, mutta sillä on vaikeutena mm. vanha, epäkäytännöllinen ja hidas kalusto, suuret kulut, kauden lyhyys ja oikullisuus sekä hyvin usein myös täysien anniskeluoikeuksien puuttuminen.

Säännöllistä sisävesiliikennettä ja risteilyliikennettä on harjoitettu mm. Saimaan alueella, Päijänteellä, Keiteleellä, Näsijärvellä ja Vanajaveden reitillä sekä Pielisellä. Tilapäisesti on liikennöity mm. Lappajärvellä, Lohjanjärvellä, Oulujärvellä, Sotkamon reitillä, Kemijoella ja Inarinjärvellä.

Sisävesiliikenteen liikentöintialueet ovat matkustajamääriensä mukaisessa suuruusjärjestyksessä: Vuoksi, Kokemäenjoki, Kymijoki, Pohjois-Suomen vesistöt, Oulujoki ja Karjaanjoki.

Suomen sisävesiliikenteen matkustajamäärä oli vuonna 1984 noin puoli miljoonaa. Saimaalla matkustavien osuus kokonaismatkustajamäärästä on noin puolet ja Saimaan vesistöalueen liikenteen erikoisuuksina ovat Saimaan kanavan ja Viipurin risteilyt.

Rannikkoliikenteen ja saaristoristeilyjen matkustajamäärä oli vuonna 1984 noin 2,5 miljoonaa. Suosittuja risteilyjä ovat esimerkiksi Helsingistä Korkeasaareen, Suomenlinnaan ja Porvooseen suuntautuvat matkat. Erikseen on mainittava myös Kalajoen ja Kallan saaren välinen liikenne.

Ks myös Sisävesiliikenne , Sulut ja Vesimatkailuyritykset

Välimatkat

Tämä sivusto on asennettu palvelimelle, jota ylläpitää konkarit.net - Koulutusalan konkarien verkko